CONTEMPORARY HISTORY
Academic Year 2022/2023 - Teacher: Giovanna Maria CANCIULLOExpected Learning Outcomes
Course Structure
Frontal lessons
Required Prerequisites
A good basic knowledge of contemporary history: the main events, Italian and international, characterizing the nineteenth and twentieth centuries.
Attendance of Lessons
Attendance of lessons Not compulsory, but also recommended because it can allow access to ongoing tests.
Detailed Course Content
Will investigate the following themes: the birth and evolution of the European continent in late eighteenth and nineteenth centuries; the Birth of new social classes: workers and middle-class in the new nation-states, between the Marxist tradition and the contemporary historiography; Capitalism between imperialism and colonialism; The national unification in Italy and Germany; The nationalization of the masses; Liberal Italy; The age of the crisis; Fascism and Nazism; The '"golden age" of the economy; Cold War and decolonization.
Textbook Information
AaVv., Storia contemporanea, manuali Donzelli, ult. ed., limitatamente ai seguenti capitoli: 3. L’età dell’industria (C. Fumian); 4. La società e le classi (P. Macry); 5. L’unificazione nazionale in Italia e in Germania (M. Meriggi); 6. La nazionalizzazione delle masse (A. M. Banti); 7. L’Italia liberale (R. Romanelli); 10. Imperialismo e colonialismo (G. Barone); 14. Tra le due guerre: l’età della crisi (G. Berta); 15. Fascismo e Nazismo (S. Lupo);18. L’«età dell’oro» dell’economia (M. Franzini); 19. Guerra fredda e decolonizzazione (F. Romero); 20. Italia Repubblicana (G. Crainz).
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | 1. L'industrializzazione; | Cap. 3. L’età dell’industria (C. Fumian) |
2 | 2. La società borghese; | Cap. 4. La società e le classi (P. Macry) |
3 | 3. L'Unità d'Italia e di Germania; | Cap. 5. L’unificazione nazionale in Italia e in Germania (M. Meriggi); |
4 | 4. La nazionalizzazione delle masse; | Cap. 6. La nazionalizzazione delle masse (A. M. Banti); |
5 | 5. L'Italia liberale; | Cap. 7. L’Italia liberale (R. Romanelli); |
6 | 6. Imperialismo e colonialismo; | Cap. 10. Imperialismo e colonialismo (G. Barone); |
7 | 7. Guerra fredda e Decolonizzazione; | Cap. 19. Guerra fredda e decolonizzazione (F. Romero); |
8 | 8. La crisi del 1929; | Cap. 14. Tra le due guerre: l’età della crisi (G. Berta); |
9 | 9. Il Fascismo; | Cap. 15. Fascismo e Nazismo (S. Lupo); |
10 | 10. il Nazismo; | 15. Fascismo e Nazismo (S. Lupo); |
11 | 11. L'età dell'oro; | Cap. 18. L’«età dell’oro» dell’economia (M. Franzini); |
12 | 12. Italia Repubblicana | Cap. 20. Italia Repubblicana (G. Crainz). |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
Examples of frequently asked questions and / or exercises
All topics will be questioned. By way of example, the following are indicated: First and second industrial revolution; Differences between Italian unification and German unification; The forms of imperialism; Indicators, characteristics and limits of the golden age; The crisis of 29; Nazism and Fascism: Similarities and Differences.