General Sociology
Academic Year 2022/2023 - Teacher:
ELVIRA CELARDI
Expected Learning Outcomes
The program is aimed at providing basic knowledge about the fundamental characteristics of the social research method. At the end of the lessons, students should be able to apply basic skills for the realization of a research project.
Course Structure
Frequency is recommended
Required Prerequisites
No specific prerequisites are required
Attendance of Lessons
Traditional lectures, supported by Powerpoint images, accompanied by interactive teaching.
Detailed Course Content
The course contents cover the following topics:Introduction to the methodology of social research;Quantitative research;Collecting information: quantitative research techniques and tools;Qualitative research:techniques and toolsQualitative research and quantitative research: a comparison of methodsSecondary analysis and data extraction from the internetSocial research methodology laboratory: building research tools
Textbook Information
- Stefanizzi S.,Il ragionamento sociologico - questioni metodologiche ed esempi di ricerca,Milano, McGrawHill Education, 2012 (CAP 4 e 7);- Further materials will be provided during the lessons and posted on Teams and Studium
Recommended reading: Corbetta, P. (2015). "La ricerca sociale: metodologie e tecniche". Bologna:-Volume II Le tecniche quantitative:I La traduzione empirica della teoria (1. Struttura «tipo» della ricerca quantitativa;2. Dalla teoria alle ipotesi;3. Dai concetti alle variabili;4. Unità di analisi;5. Variabili;6. Variabili nominali, ordinali e cardinali;7. Concetti, indicatori e indici);III. L'inchiesta campionaria: parte prima(1. L'inchiesta campionaria nella ricerca sociale; 2. La standardizzazione ovvero l'invarianza dello stimolo; 3. L'affidabilità del comportamento verbale; 4. Sostanza e forma delle domande; 5. Formulazione delle domande; 6. Batterie di domande; 7. Organizzazione della rilevazione);V. La tecnica delle scale.-Volume III Le tecniche qualitative:(Introduzione. - I. L’osservazione partecipante. - II. L’intervista qualitativa).
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
---------------------