CONTEMPORARY HISTORY

Academic Year 2023/2024 - Teacher: GIANCARLO POIDOMANI

Expected Learning Outcomes

At the end of the course students should have a precise idea of ​​the fundamental characteristics of the contemporary age, having acquired awareness of the main historical events and processes of the last two centuries.

Course Structure

The lessons will be held face to face. In addition to the traditional frontal lesson, we will try to adopt the methodology of the new university teaching based on learning by doing, the flipped classroom, the preparation of individual papers and powerpoints, study groups, etc.

Required Prerequisites

General knowledge of the history of the last two centuries

Attendance of Lessons

Attending students will be able to access intermediate tests on a part of the program and curricular credits

Detailed Course Content

Introduzione alla Storia contemporanea 

Le rivoluzioni politiche ed economiche del XIX secolo 

Nazioni e nazionalismi

La costruzione dello stato nazionale italiano

Imperialismo e colonialismo

La Grande guerra

Rennell Rodd e l’Italia

L’Europa tra le due guerre

La rivoluzione bolscevica e lo stalinismo

Il fascismo

La crisi del ’29 e il New Deal

Il nazismo

La guerra civile spagnola

La seconda guerra mondiale 

L’Olocausto

La Resistenza

La guerra fredda

La Repubblica italiana

La decolonizzazione

Gli anni ’60: musica, cinema, cultura

Gli anni della crisi: dal fordismo al toyotismo

Il ’68 e gli anni “di piombo”

Gli anni ’80 e il riflusso

Il crollo dell’URSS

Tangentopoli e la “seconda repubblica italiana”

I conflitti in medioriente

Il terrorismo islamico

La globalizzazione e il “pensiero unico”

La terza rivoluzione industriale: dalla realtà analogica a quella digitale

I nuovi protagonisti 


Textbook Information

1) Sabbatucci e Vidotto, Il mondo contemporaneo dal 1848 ad oggi 

1) Or, alternatively, for attending students, G. Poidomani, Lezioni di Storia contemporanea, Novalogos (in addition, other materials will be provided during the lessons))

2) G. Poidomani, Un inglese a Roma (l'ambasciatore britannico Sir James Rennell Rodd e l'Italia), Franco Angeli, Milano 2020


AuthorTitlePublisherYearISBN
Giovanni Sabbatucci e Vittorio VidottoIl mondo contemporaneoLaterza20199788858135730
Giancarlo PoidomaniUn inglese a Roma: L'ambasciatore britannico Sir James Rennell Rodd e l'Italia (1858-1941)Franco Angeli20208891791008
G. Poidomani, Lezioni di Storia contemporanea (per i frequentanti e in alternativa al Sabbatucci-Vidotto)

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Attending students will be able to access intermediate assessments (tests, papers, powerpoints) on a part of the programme. The final exam will be an oral interview.

Examples of frequently asked questions and / or exercises

The industrial revolutions

The political revolutions

Imperialism and colonialism

The construction of national states

The great war

The Bolshevik Revolution

Totalitarianisms: Fascism, Nazism, Stalinism

The crisis between the two wars

The crisis of 29 and the New Deal

Fascist Italy

The Spanish Civil War

The Second World War

The Cold War

Decolonization

The Arab-Israeli conflict

The Italian Republic from its origins to today

The crisis of the 70s

Neoliberalism

The globalization

Islamic terrorism

The collapse of the USSR

VERSIONE IN ITALIANO