SOCIAL WORK, COMUNITA' E PROGETTAZIONE SOCIALE

Academic Year 2023/2024 - Teacher: MARIA PIA CASTRO

Expected Learning Outcomes

The course aims to enable students to develop an understanding on social planning perspective, the use of planning tools and a comprehension of community welfare’s development

Course Structure

Lectures and exercitations

Required Prerequisites

No special requirements but knowledge of recent developments in social programming is helpful

Attendance of Lessons

Attendance is strongly recommended

Detailed Course Content

Social planning: steps and tools

Calls and forms: drafting a project proposal in social field

Co-planning: laws, actors, conflicts, levels and steps

Community welfare: complexity of needs, resource differentiation, and local development

Welfare changes and challenges for community welfare

Textbook Information

-        Detogni C. (2007), Formulare un progetto socio-sanitario. Tecniche di progettazione applicata. Milano, FrancoAngeli. Capp. 1 – 12 (pp. 25-105);

-        Sordelli G. (a cura di) (2016), Il processo progettuale. Fondazione CariSpezia, in http://www.fondazionecarispezia.it/wp-content/uploads/2016/11/Il-Processo-Progettuale_Strumenti-2016.pdf, (pp. 15-58);

-        Di Santo R. (a cura di) (2022), Dalla comunità alla prossimità: le nuove sfide del welfare. Sant’Arcangelo di Romagna, Maggioli. Capp. 1, 3, 5 (pp. 11 – 28; 49 – 70; 89 – 98);

-        De Ambrogio U., Guidetti C. (2018), La coprogettazione. Roma, Carocci. Capp. 1 – 5 (pp. 11-121);

-        Ripamonti E. (2018). Collaborare. Metodi partecipativi per il sociale. Roma, Carocci . Capp. 9 – 11 (pp. 205 – 272).

Course Planning

 SubjectsText References
1Social planning: steps and tools-        Detogni C. (2007), Formulare un progetto socio-sanitario. Tecniche di progettazione applicata. Milano, FrancoAngeli. Capp. 1 – 12 (pp. 25-105);  -        Sordelli G. (a cura di) (2016), Il processo progettuale. Fondazione CariSpezia, in Bandi e formulari: la stesura di una proposta progettuale in ambito sociale http://www.fondazionecarispezia.it/wp-content/uploads/2016/11/Il-Processo-Progettuale_Strumenti-2016.pdf, (pp. 15-58);
2Calls and forms: drafting a project proposal in social field -        Detogni C. (2007), Formulare un progetto socio-sanitario. Tecniche di progettazione applicata. Milano, FrancoAngeli. Capp. 1 – 12 (pp. 25-105);  -        Sordelli G. (a cura di) (2016), Il processo progettuale. Fondazione CariSpezia, in Bandi e formulari: la stesura di una proposta progettuale in ambito sociale http://www.fondazionecarispezia.it/wp-content/uploads/2016/11/Il-Processo-Progettuale_Strumenti-2016.pdf, (pp. 15-58);
3Co-planning: laws, actors, conflicts, levels and steps -        De Ambrogio U., Guidetti C. (2018), La coprogettazione. Roma, Carocci. Capp. 1 – 5 (pp. 11-121);-        Ripamonti E. (2018). Collaborare. Metodi partecipativi per il sociale. Roma, Carocci . Capp. 9 – 11 (pp. 205 – 272).
4Community welfare: complexity of needs, resource differentiation, and local development-        Di Santo R. (a cura di) (2022), Dalla comunità alla prossimità: le nuove sfide del welfare. Sant’Arcangelo di Romagna, Maggioli. Capp. 1, 3, 5 (pp. 11 – 28; 49 – 70; 89 – 98);
5Welfare changes and challenges for community welfare-        Di Santo R. (a cura di) (2022), Dalla comunità alla prossimità: le nuove sfide del welfare. Sant’Arcangelo di Romagna, Maggioli. Capp. 1, 3, 5 (pp. 11 – 28; 49 – 70; 89 – 98);

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Written test using social planning tools (problem/goal tree; Gantt chart; logical framework; cost table); subsequent oral test, on the remaining contents of the course
VERSIONE IN ITALIANO