.....................
Academic Year 2025/2026 - Teacher: MARIA PIA CASTROExpected Learning Outcomes
Course Structure
Required Prerequisites
Attendance of Lessons
Textbook Information
Mod. 1: Il welfare state: definizione, concetti ed evoluzione | Ferrera M., Jessoula M. (a cura di), Le Politiche sociali, Il Mulino, 2025, pp. 15-4; 137-145 |
Mod. 2: Costituzione, diritti sociali e istituzioni del welfare | Codini E., Fossati A., Frego Luppi A. (a cura di), Manuale di diritto dei servizi sociali, Giappichelli 2025, pp. 19-44 |
Mod. 3: L’integrazione socio-sanitaria | Codini E., Fossati A., Frego Luppi A. (a cura di), Manuale di diritto dei servizi sociali, Giappichelli 2025, pp. 45-58 |
Mod. 4: Le politiche e i servizi di contrasto alla povertà | Ferrera M., Jessoula M. (a cura di), Le Politiche sociali, Il Mulino, 2025, pp. 219-276 |
Mod. 5: Fonti normative, strumenti della programmazione e fondi di finanziamento dei servizi di welfare | Codini E., Fossati A., Frego Luppi A. (a cura di), Manuale di diritto dei servizi sociali, Giappichelli 2025, pp. 59-75; pp. 329-341 Castro M.P., Pennisi C. (2021). Il contributo delle misure di contrasto alla povertà al consolidamento della governance multilivello nel nuovo welfare. Il caso della Sicilia. In Sociologia Italiana, vol. 18, p. 163-183 Di Costanzo C., I servizi sociali fra esigenze di uniformità, sperimentazioni regionali e libera circolazione delle prestazioni |
Mod. 6: I Livelli Essenziali delle Prestazioni Sociali | Caiolfa M., LEPS: geografia, origine, tipologie ed articolazioni – Parte I (2023), in https://www.welforum.it/la-geografia-dei-livelli-essenziali-delle-prestazioni-sociali-parte-i/ Motta M., I LEP sono diritti esigibili dai cittadini, e doveri per i servizi? (2023), in https://www.welforum.it/i-lep-sono-diritti-esigibili-dai-cittadini-e-doveri-per-i-servizi/ |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
The exam will consist of a written test with at least three questions. With reference to the Dublin Descriptors, preparation will be assessed as follows:
Knowledge and understanding: the ability to report on the various topics, arguing them and identifying their interconnections will be assessed;
Applied knowledge and understanding: the ability to place the various issues and logics that guided the definition of services within their underlying rationale, historical period, and specific context will be assessed.
Making independent judgments: the ability to formulate hypotheses and independent assessments regarding the measures investigated and their outcomes will be assessed.
The ability to formulate independent judgments, interpreting data and reflecting on social, scientific, or ethical issues related to one's field of study.
Communication skills: Students will be assessed on their ability to present the issues raised and the clarity of their arguments.
Learning skills: Students' logical, analytical, and critical thinking skills in connecting the various issues presented will be assessed, as will their mastery of the analytical tools learned in understanding social policies.