SOCIAL POLICY PLANNING AND EVALUATIONModule THEORIES, METHODS AND TECHNIQUES OF EVALUATION
Academic Year 2025/2026 - Teacher: FRANCESCO MAZZEO RINALDIExpected Learning Outcomes
The course introduces students to the fundamentals of evaluation logic and the main evaluation theories found in the literature, with particular reference to aspects related to program-based evaluation. It also provides an in-depth look at the processes, tools, and role of monitoring in planning and evaluation processes.
Main learning outcomes:
Knowledge and understanding: fundamentals of evaluation logic and main evaluation theories, with a focus on theory-based evaluation.
Application skills: use of methods and tools for monitoring and evaluating social programs and policies.
Independent judgment: critical ability to compare evaluation approaches and evaluate outcomes.
Communication skills: clear and concise presentation of evaluation results.
Learning skills: independence in studying scientific literature and research reports.
Course Structure
Required Prerequisites
Attendance of Lessons
Detailed Course Content
This module introduces the evaluation logic basics, the main evaluation theories with particular reference to Theory Based Evaluation. The module also provide theoretical and practical knowledge on processes, tools and roles of monitoring in the planning and evaluation processes.
Textbook Information
Stame N. - a cura - (2007) Classici della valutazione. Milano, Franco Angeli, pp. 337-416.
Stame N., (2016) Valutazione pluralista. Milano, Franco Angeli, pp 23-111.
Stern E. (2016) La valutazione di impatto. Una guida per committenti e manager preparata per Bond. Milano, Franco Angeli, pp 13-65.
Mazzeo Rinaldi F., (2012) Il monitoraggio per la valutazione, Franco Angeli, pp 67-115
Leone L., Mazzeo Rinaldi F., Tomei G. (2017) Misure di contrasto della povertà e condizionalità. Una sintesi realista delle evidenze. Franco Angeli, Milano, pp 17-42.
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | Introduzione ai fondamenti della logica valutativa | Stame N., (2016) Valutazione pluralista. Milano, Franco Angeli; Materiale didattico per frequentanti |
2 | Le origini della valutazione | Materiale didattico per frequentanti |
3 | Gli Elementi della Valutazione | Stame N., (2016) Valutazione pluralista. Milano, Franco Angeli; Materiale didattico per frequentanti |
4 | Principali teorie e approcci valutativi presenti in letteratura | Stame N., (2016) Valutazione pluralista. Milano, Franco Angeli, |
5 | La Valutazione Basata sulla Teoria | Stame N. - a cura - (2007) Classici della valutazione. Milano, Franco Angeli, |
6 | La valutazione di Impatto | Stern E. (2016) La valutazione di impatto. Una guida per committenti e manager preparata per Bond. Milano, Franco Angeli |
7 | Il ruolo del monitoraggio nei processi di programmazione e valutazione | Mazzeo Rinaldi F., (2012) Il monitoraggio per la valutazione, Franco Angeli |
8 | Complementarietà tra Monitoraggio & Valutazione | Mazzeo Rinaldi F., (2012) Il monitoraggio per la valutazione, Franco Angeli |
9 | La sintesi realista | Leone L., Mazzeo Rinaldi F., Tomei G. (2017) Misure di contrasto della povertà e condizionalità. Una sintesi realista delle evidenze. Franco Angeli, Milano |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
Written exam: open-ended questions. Assessment will follow the Dublin descriptors (knowledge, application, critical thinking, communication, learning).
Examples of frequently asked questions and / or exercises
Differences between evaluation approaches (theory-based, impact evaluation).
Application of theory-based evaluation to a practical case.
Analysis of the relationship between monitoring and evaluation.
Critical discussion of the limitations and potential of impact evaluation.