GLOBAL HISTORY AND NORTH AFRICA HISTORY

Anno accademico 2016/2017 - 1° anno
Docenti Crediti: 12
SSD
  • M-STO/04 - Storia contemporanea
  • SPS/13 - Storia e istituzioni dell'Africa
Organizzazione didattica: 300 ore d'impegno totale, 228 di studio individuale, 72 di lezione frontale
Semestre: 1° e 2°
ENGLISH VERSION

Obiettivi formativi

  • GLOBAL HISTORY: METHODS THEMES APPROACHES
    Lo studente dovrà mostrare di conoscere il processo storico delle connessioni transnazionali tra società differenti. Lo studente sarà in grado di affrontare il tema della globalizzazione attraverso gli strumenti e le metodologie della storia contemporanea Al termine del modulo lo studente sarà in grado di sviluppare capacità di anlisi sugli attuali processi di globalizzazione.
  • HISTORY OF EURO-MEDITERRANEAN RELATIONS IN THE GLOBAL AGE
    Lo studente dovrà dimostrare di conoscere il proceso storico della relazione tra Europa e regione mediterranea. Al termine del modulo lo studente sarà in grado di sviluppare capacità di analisi ed elaborare progetti di studio sui processi storici relativi alla relazione tra Europa/Occidente e regione mediterranea, secondo gli strumenti e le metodologie della storia contemporanea.
  • STATE AND NATION BUILDING IN NORTH AFRICA
    La prima parte del corso intende analizzare i processi di modernizzazione, colonizzazione e nazionalismo in Nord Africa evidenziando le connessioni tra specificità locali e dinamiche globali. La ricostruzione della storia ottocentesca e dei primi decenni del Novecento consentirà di cogliere continuità e discontinuità e di disporre di chiavi interpretative dei fenomeni contemporanei.
  • SOCIO - POLITICAL EVOLUTION IN CONTEMPORARY PERIOD
    Il quadro storico delineato nella seconda parte del corso intende fornire una prospettiva di lungo termine per lo studio delle problematiche connesse col mondo arabo-islamico.

Prerequisiti richiesti

  • GLOBAL HISTORY: METHODS THEMES APPROACHES

    The student must show to know the historical process of transnational connections between different societies. The student will be able to address the issue of globalization through the tools and methodologies of contemporary history. After completing this module, students will be able to develop analytical skills on the current processes of globalization.

  • HISTORY OF EURO-MEDITERRANEAN RELATIONS IN THE GLOBAL AGE

    The student will demonstrate knowledge of procedures historic relationship between Europe and the Mediterranean region. After completing this module, students will be able to develop analytical skills and develop draft study of historical processes relating to the relationship between Europe / West and the Mediterranean region, according to the tools and methodologies of contemporary history.

  • STATE AND NATION BUILDING IN NORTH AFRICA

    Conoscenze storiche e geografiche di base (in particolare del mondo islamico) necessarie a inquadrare i processi esaminati.

  • SOCIO - POLITICAL EVOLUTION IN CONTEMPORARY PERIOD

    Conoscenze storiche e geografiche di base (in particolare del mondo islamico) necessarie a inquadrare i processi esaminati.


Frequenza lezioni

  • GLOBAL HISTORY: METHODS THEMES APPROACHES

    Wednesday 10,00//13,00

    Compulsory attendance.

  • HISTORY OF EURO-MEDITERRANEAN RELATIONS IN THE GLOBAL AGE

    Wednesday 10,00/13,00

    Compulsory attendance.

  • STATE AND NATION BUILDING IN NORTH AFRICA

    Obbligatoria

  • SOCIO - POLITICAL EVOLUTION IN CONTEMPORARY PERIOD

    Obbligatoria


Contenuti del corso

  • GLOBAL HISTORY: METHODS THEMES APPROACHES

    Global History - World History – Transnational History - Internationalism - International Relations, Global Institutions.

  • HISTORY OF EURO-MEDITERRANEAN RELATIONS IN THE GLOBAL AGE

    Empires - Imperialism - Decolonisation - Nationalism - Nation states –Politics and Religion – European Union Foreign Policy - Migration – Human Rights .

  • STATE AND NATION BUILDING IN NORTH AFRICA

    La prima parte del corso si focalizza sulla storia del Nord Africa dall’invasione francese dell’Egitto nel 1798. L’attenzione è rivolta non soltanto agli attori europei come artefici del cambiamento ma anche alle élite politiche modernizzatrici, al riformismo islamico e ai movimenti nazionali. L’esperienza coloniale è indagata evidenziando tratti comuni e specificità territoriali e rilevandone l’impatto nel lungo termine.

  • SOCIO - POLITICAL EVOLUTION IN CONTEMPORARY PERIOD

    La seconda parte del corso è incentrata sui processi di indipendenza e i successivi decenni. La persistenza di una relazione di tipo coloniale con l’Occidente, le politiche economiche (socialiste e liberali), l’autoritarismo, le ideologie panarabe e islamiste sono tutti fenomeni oggetto di studio.


Testi di riferimento

  • GLOBAL HISTORY: METHODS THEMES APPROACHES

    Norman Lowe, Mastering Modern World History, Palgrave Master Series, New York 2013, 5th edition. pp. 3-292.

  • HISTORY OF EURO-MEDITERRANEAN RELATIONS IN THE GLOBAL AGE

    Selection of chapters and scientific journal articles

  • STATE AND NATION BUILDING IN NORTH AFRICA

    Naylor, Phillip C. (2009), North Africa. A History from Antiquity to the Present, Austin: University of Texas Press (chapters 5-6-7).

  • SOCIO - POLITICAL EVOLUTION IN CONTEMPORARY PERIOD

    Naylor, Phillip C. (2009), North Africa. A History from Antiquity to the Present, Austin: University of Texas Press (chapters 8-9).
    Lust, Ellen (ed.) (2011), The Middle East, Washington D.C.: CQ Press (chapters on Morocco, Algeria, Tunisia, Libya and Egypt).


Programmazione del corso

GLOBAL HISTORY: METHODS THEMES APPROACHES
 ArgomentiRiferimenti testi
1Periodization of the global age - Global History and World History- Time and Space - Nationalism - Ethnicity - Empires - Imperialism - States, Nations, and Nation-States - Migrations - Human RightsNorman Lowe, Mastering Modern World History, Palgrave Master Series, New York 2013, 5th edition. pp. 3-292. 
HISTORY OF EURO-MEDITERRANEAN RELATIONS IN THE GLOBAL AGE
 ArgomentiRiferimenti testi
1¥ Empires - Imperialism - Decolonisation - Nationalism - Nation states –Politics and Religion – European Union Foreign Policy - Migration – Human Rights .Selection of chapters and scientific journal articles  
STATE AND NATION BUILDING IN NORTH AFRICA
 ArgomentiRiferimenti testi
1Modernisation in North Africa 
2Islamic reformism 
3The European conquest of North African countries : diplomacy and military campaigns 
4North African nationalism: the main actors and its evolution 
5Napoleon's expedition to Egypt and its aftermath 
6Institutional reforms in Tunisia 
7The colonial economy and society 
8The struggle for independence 
SOCIO - POLITICAL EVOLUTION IN CONTEMPORARY PERIOD
 ArgomentiRiferimenti testi
1The process of state and nation building 
2Islamism and the Muslim Brotherhood 
3Nasser's regime and ideology (Socialism, Pan-Arabism, anti-imperialism) 
4Libya from Idris to Qadhafi 
5The civil war in Algeria 
6Neocolonialism and anti-imperialist polices 

Verifica dell'apprendimento

Modalità di verifica dell'apprendimento

  • STATE AND NATION BUILDING IN NORTH AFRICA

    Assessment will be based on students’ attendance, paper presentation, and participation in class debates. The final exam will also count towards overall assessment.

  • SOCIO - POLITICAL EVOLUTION IN CONTEMPORARY PERIOD

    Assessment will be based on students’ attendance, paper presentation, and participation in class debates. The final exam will also count towards overall assessment.


Esempi di domande e/o esercizi frequenti

  • STATE AND NATION BUILDING IN NORTH AFRICA

    Why do historians consider Napoleon's expedition to Egypt a turning point for the history of the Middle East and North Africa?

    What did "opening the door of ijtihad" mean for the Islamic reformists?

    What have been the main episodes of resistence to the European encroachment?

    Why may colonialism be considered "an undertaking of creative destruction" (Rivet)?

  • SOCIO - POLITICAL EVOLUTION IN CONTEMPORARY PERIOD

    What did the nationalisation of the Suez Canal in 1956 represent for the Middle East and Western Powers?

    Describe the main measures implemented by neo-independent states in order to get rid of European influence.

    When did political Islam emerge in the Muslim world? What are the internal and international causes that contributed to its rise? What are its main trends?