Political philosophy

Academic Year 2025/2026 - Teacher: VINCENZO MAIMONE

Expected Learning Outcomes

The aim of the course is to foster the ability to analyze problems relating to the theories of justice with particular regard to issues relating to the promotion and protection of human rights in the light of a philosophical-political perspective.

Course Structure

Classroom Lesson

Required Prerequisites

For a full understanding of the course contents, a preliminary knowledge of some key concepts of Political Philosophy is required, with particular regard to issues related to human rights. For this purpose, some recommended texts are listed below (not subject to examination, but preparatory to a full acquisition of the required skills): 

 - ANTOINE GARAPON, Crimini che non si possono né punire né perdonare. L'emergere di una giustizia internazionale, Il Mulino, Bologna 2004; 

- MICHALE IGNATIEFF, Una ragionevole apologia dei diritti umani, Feltrinelli, Milano 2001;

 - SUSAN SONTAG, TZVETAN TODOROV, MICHAEL IGNATIEFF e altri, Troppo umano. La giustizia nell'era della globalizzazione, Mondadori, Milano 2005.

Attendance of Lessons

Recommended

Detailed Course Content

The course addresses the relationship between philosophical and political reflection and the genesis and development of human rights. The first part, "General Theory of Human Rights," aims to provide, through a broad and in-depth analysis of major philosophical and political theories, adequate knowledge and skills for navigating and understanding issues related to the nature and function of human rights in contemporary societies. In the second part, "Applicative Questions of Human Rights," the course will focus on the relationship between theory and political practice. The primary objective is to stimulate reflection on the institutional applicability of the theories and approaches examined in the first part of the course. In this regard, particular attention will be paid to the political and institutional dynamics resulting from globalization and the analysis of political institutions in the Euro-Mediterranean geopolitical context.


Part 1st - Teoria generale dei diritti umani

1^ Lesson: Una strana passione 

2^ LessonL'animale più insicuro

3^ Lesson: Sul dorso di una tigre

4^ LessonConfini

5^ LessonMasse

6^ LessonUccidere

7^ LessonTagliare le teste, o contarle

8^ LessonStranieri

9^ Lesson: La fine del futuro; Conclusioni

Text: ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023

Part 2nd - Questioni applicative sui diritti umani

10^ Lesson: Perché "postdemocrazia"?

11^ Lesson: L'azienda globale: istituzione chiave del mondo postdemocratico

12^ Lesson: La classe sociale nella postdemocrazia

13^ Lesson: Il partito nella postdemocrazia

14^ Lesson: Postdemocrazia e commercializzazione della cittadinanza

15^ Lesson: Conclusioni: dove siamo diretti?

Text: COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003

16^ Lesson: Il regime dell'informazione; Infocrazia

17^ Lesson: La fine dell'azione comunicativa; Razionalità digitale

18^ Lesson: La crisi della verità

Text: BYUNG-CHUL HAN, Infocrazia, Einaudi, Torino 2023

Textbook Information

1) ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023;
2) COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003;
3) BYUNG-CHUL HAN, Infocrazia, Einaudi, Torino 2023.


AuthorTitlePublisherYearISBN
ROBERTO ESCOBARI volti della pauraIl Mulino20239788815387707
COLIN CROUCHPostdemocraziaLaterza20039788842076728
BYUNG-CHUL HANInfocraziaEinaudi20239788806256432

Course Planning

 SubjectsText References
11^ Lesson: Una strana passioneROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023
22^ Lesson: L'animale più insicuroROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023
33^ Lesson: Sul dorso di una tigreROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023
44^ Lesson: ConfiniROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023
55^ Lesson: MasseROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023
66^ Lesson: UccidereROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023
77^ Lesson: Tagliare le teste, o contarleROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023
88^ Lesson: StranieriROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023
99^ Lesson: La fine del futuro; ConclusioniROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023
1010^ Lesson: Perché "postdemocrazia"?COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003
1111^ Lesson: L'azienda globale: istituzione chiave del mondo postdemocraticoCOLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003
1212^ Lesson: La classe nella postdemocraziaCOLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003
1313^ Lesson: Il partito nella postdemocraziaCOLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003
1414^ Lesson: Postdemocrazia e commercializzazione della cittadinanzaCOLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003
1515^ Lesson: Conclusioni: dove siamo diretti?COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003
1616^ Lesson: Il regime dell'informazione; InfocraziaBYUNG-CHUL HAN, Infocrazia, Einaudi, Torino 2023
1717^ Lesson: La fine dell'azione comunicativa; Razionalità digitaleBYUNG-CHUL HAN, Infocrazia, Einaudi, Torino 2023
1818^ Lezione: La crisi della veritàBYUNG-CHUL HAN, Infocrazia, Einaudi, Torino 2023

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Assessment will be conducted through an oral exam. *

Questions will focus on the topics and theories covered and discussed in the program. The objective is to verify the acquisition of satisfactory knowledge and a good ability to analyze and understand relevant issues.

* Assessment may also be conducted online, if circumstances require.