Political philosophy
Academic Year 2025/2026 - Teacher: VINCENZO MAIMONEExpected Learning Outcomes
The aim of the course is to foster the ability to analyze problems relating to the theories of justice with particular regard to issues relating to the promotion and protection of human rights in the light of a philosophical-political perspective.
Course Structure
Classroom Lesson
Required Prerequisites
- ANTOINE GARAPON, Crimini che non si possono né punire né perdonare. L'emergere di una giustizia internazionale, Il Mulino, Bologna 2004;
- MICHALE IGNATIEFF, Una ragionevole apologia dei diritti umani, Feltrinelli, Milano 2001;
- SUSAN SONTAG, TZVETAN TODOROV, MICHAEL IGNATIEFF e altri, Troppo umano. La giustizia nell'era della globalizzazione, Mondadori, Milano 2005.
Attendance of Lessons
Detailed Course Content
The course addresses the relationship between philosophical and political reflection and the genesis and development of human rights. The first part, "General Theory of Human Rights," aims to provide, through a broad and in-depth analysis of major philosophical and political theories, adequate knowledge and skills for navigating and understanding issues related to the nature and function of human rights in contemporary societies. In the second part, "Applicative Questions of Human Rights," the course will focus on the relationship between theory and political practice. The primary objective is to stimulate reflection on the institutional applicability of the theories and approaches examined in the first part of the course. In this regard, particular attention will be paid to the political and institutional dynamics resulting from globalization and the analysis of political institutions in the Euro-Mediterranean geopolitical context.
Part 1st - Teoria generale dei diritti umani
1^ Lesson: Una strana passione
2^ Lesson: L'animale più insicuro
3^ Lesson: Sul dorso di una tigre
4^ Lesson: Confini
5^ Lesson: Masse
6^ Lesson: Uccidere
7^ Lesson: Tagliare le teste, o contarle
8^ Lesson: Stranieri
9^ Lesson: La fine del futuro; Conclusioni
Text: ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023
Part 2nd - Questioni applicative sui diritti umani
10^ Lesson: Perché "postdemocrazia"?
11^ Lesson: L'azienda globale: istituzione chiave del mondo postdemocratico
12^ Lesson: La classe sociale nella postdemocrazia
13^ Lesson: Il partito nella postdemocrazia
14^ Lesson: Postdemocrazia e commercializzazione della cittadinanza
15^ Lesson: Conclusioni: dove siamo diretti?
Text: COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003
16^ Lesson: Il regime dell'informazione; Infocrazia
17^ Lesson: La fine dell'azione comunicativa; Razionalità digitale
18^ Lesson: La crisi della verità
Text: BYUNG-CHUL HAN, Infocrazia, Einaudi, Torino 2023
Textbook Information
1) ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023;
2) COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003;
3) BYUNG-CHUL HAN, Infocrazia, Einaudi, Torino 2023.
| Author | Title | Publisher | Year | ISBN |
|---|---|---|---|---|
| ROBERTO ESCOBAR | I volti della paura | Il Mulino | 2023 | 9788815387707 |
| COLIN CROUCH | Postdemocrazia | Laterza | 2003 | 9788842076728 |
| BYUNG-CHUL HAN | Infocrazia | Einaudi | 2023 | 9788806256432 |
Course Planning
| Subjects | Text References | |
|---|---|---|
| 1 | 1^ Lesson: Una strana passione | ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023 |
| 2 | 2^ Lesson: L'animale più insicuro | ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023 |
| 3 | 3^ Lesson: Sul dorso di una tigre | ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023 |
| 4 | 4^ Lesson: Confini | ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023 |
| 5 | 5^ Lesson: Masse | ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023 |
| 6 | 6^ Lesson: Uccidere | ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023 |
| 7 | 7^ Lesson: Tagliare le teste, o contarle | ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023 |
| 8 | 8^ Lesson: Stranieri | ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023 |
| 9 | 9^ Lesson: La fine del futuro; Conclusioni | ROBERTO ESCOBAR, I volti della paura, Il Mulino, Bologna 2023 |
| 10 | 10^ Lesson: Perché "postdemocrazia"? | COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003 |
| 11 | 11^ Lesson: L'azienda globale: istituzione chiave del mondo postdemocratico | COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003 |
| 12 | 12^ Lesson: La classe nella postdemocrazia | COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003 |
| 13 | 13^ Lesson: Il partito nella postdemocrazia | COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003 |
| 14 | 14^ Lesson: Postdemocrazia e commercializzazione della cittadinanza | COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003 |
| 15 | 15^ Lesson: Conclusioni: dove siamo diretti? | COLIN CROUCH, Postdemocrazia, Laterza, Roma-Bari 2003 |
| 16 | 16^ Lesson: Il regime dell'informazione; Infocrazia | BYUNG-CHUL HAN, Infocrazia, Einaudi, Torino 2023 |
| 17 | 17^ Lesson: La fine dell'azione comunicativa; Razionalità digitale | BYUNG-CHUL HAN, Infocrazia, Einaudi, Torino 2023 |
| 18 | 18^ Lezione: La crisi della verità | BYUNG-CHUL HAN, Infocrazia, Einaudi, Torino 2023 |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
Assessment will be conducted through an oral exam. *
Questions will focus on the topics and theories covered and discussed in the program. The objective is to verify the acquisition of satisfactory knowledge and a good ability to analyze and understand relevant issues.
* Assessment may also be conducted online, if circumstances require.